Ofte stillede spørgsmål

Ofte stillede spørgsmål

Benyt menuen herunder til at få svar på de spørgsmål, som vores kunder ofte stiller. Hvis svaret på dit spørgsmål ikke findes herunder, er du velkommen til at kontakte os på e-mail bwt@bwt.dk eller telefon +45 43 600 500. Vores telefoner er åbne mandag til torsdag 08.00 til 16.00 og fredag 08.00 til 15.30.

Tekniske spørgsmål om blødgøringsanlæg

Blødgøringsanlægget installeres bedst lige efter vandmåleren, hvor vandet kommer ind i huset. Du skal være opmærksom på, at der skal være et gulvafløb og en stikkontakt i nærheden af hvor blødgøringsanlægget installeres. Er du i tvivl om noget, så spørg VVS’eren til råds om anlægget kan installeres hos dig. Et blødgøringsanlæg skal installeres af en autoriseret VVS’er.

Når blødgøringsanlægget regenererer, aktiveres en lille motor og nogle ventiler skifter stilling. Det støjer dog ikke, så man kan sagtens have anlægget stående i bryggers eller køkken.

Hvor ofte, du skal fylde salt på anlægget, afhænger af dit vandforbrug. Blødgøringsanlægget registrerer automatisk dit vandforbrug og regenerer kun, når der er behov. Hvis anlægget løber helt tør for salt, skriver anlægget ’salt’ i displayet og lyser. AQA life afgiver desuden et lydsignal. Vi anbefaler, at du selv tilser og påfylder salt jævnligt i overensstemmelse med manualen. Du kan beregne dit saltforbrug ud fra dit vandforbrug på: www.sanitabs.bwt.dk

Ja, du kan tegne et abonnement, så du automatisk får leveret fødevaregodkendte* Sanitabs direkte til din dør. Du kan tegne abonnement og beregne dit saltforbrug her: www.sanitabs.bwt.dk

 

 

 

*DS/EN 973, type A

BWT's blødgøringsanlæg kan i princippet levere vand med 0 hårdhedsgrader, men vi anbefaler altid at anlægget indstilles til 6 hårdhedsgrader i det blødgjorte vandet pga. følgende årsager; Meget blødt vand kan få en flad og kedelig smag pga. intet mineralindhold. Det kan være svært at skylle sæbe af hænder, krop og tøjet i vaskemaskinen ved meget blødt vand. Har du gamle jernrør i dit hus, kan der være risiko for tæringer ved mindre end 6 hårdhedsgrader i det blødgjorte vand. Vand med 6 hårdhedsgrader betegnes som ”blødt” vand. Du vil opleve en betydelig minimering af kalkaflejringer, mindre forbrug af sæbe og shampoo samt væsentligt forlængede levetider på husholdningsapparater mm. I Danmark måles vandets kalkindhold i tyske hårdhedsgrader (°dH), som opdeles i niveauer efter, hvor hårdt vandet er;

  • Meget blødt: < 4 °dH
  • Blødt: 4 – 8 °dH
  • Middelhårdt: 8 – 12 °dH
  • Temmelig hårdt: 12 – 18 °dH
  • Hårdt: 18 – 24 °dH
  • Meget hårdt: 24 – 30 °dH
  • Særdeles hårdt: > 30 °dH

Kilde: www.geus.dk

Fordele ved blødgjort vand

Med et blødgøringsanlæg fra BWT, vil du, efter anbefalingerne have 6 hårdheds grader tilbage i dit vand – du vil have ”blødt” vand. Omfanget af afkalkning vil dermed være reduceret til et absolut minimum. Der vil stadig kunne ses aflejringer efter længere perioder uden rengøring, men det vil være væsentligt nemmere at holde nede uden skrappe rengøringsmidler og timevis af arbejde.

Med blødgjort vand vil behovet for afkalkning være reduceret til et minimum. Du kan opleve mindre kalkaflejringer efter længere perioder helt uden rengøring. Kalken vil være væsentligt nemmere at holde nede uden skrappe rengøringsmidler og timevis af besværlig rengøring.

Ja, men kun hvis du ikke skærer ned for forbruget af sæbe og shampoo, efter du har fået et blødgøringsanlæg. En af fordelene ved blødt vand er nemlig, at du ikke behøver de samme mængder af sæbe og cremer, da det vil optages bedre i huden, når man bader i kalkfrit vand. Det samme gælder for vasketøjet.

Tøjet bliver meget blødere uden kalkholdigt vand. Det er kalk i vandet, der gør tøjet stift efter vask. Du kan også mærke det på huden, da kalk lægger sig som en hinde på huden og gør det vanskeligere for fugtighedscreme at trænge ind. Efter et bad i blødt vand, optager din hud bedre din yndlingscreme, og hudens naturlige olier bibeholdes.

Spørgsmål om vandkvalitet

I blødt vand findes kun lidt eller ingen kalk. Nogle steder i Danmark er vand næsten uden kalk helt naturligt, fordi der ikke er meget kalk i de sandede jorde i f.eks. Vestjylland. I lande som Sverige og Tyskland har man fjernet kalk fra vandet i flere år uden problemer.

Mængden af kalk- og magnesium-ioner udgør hårdhedsgraden i vandet. Et blødgøringsanlæg fjerner hårdhedsgrader fra vandet.

Så længe man primært fjerner kalk, er der ingen sundhedsrisici ved at fjerne det.  I f.eks. Vestjylland er vandet næsten uden kalk helt naturligt og i lande som Tyskland har man fjernet kalken fra vandet ved hjælp af blødgøring i mange år. Vi anbefaler, at hårdheden i vandet efter blødgøringsanlægget justeres til omkring 6 hårdhedsgrader. Derved bibeholdes sunde mineraler i vandet og vandet smager dejligt – og samtidig minimerer du problemer med kalk.

Hvor kalkholdigt vandet er måles i tyske hårdhedsgrader (o dH), som opdeles i niveauer efter, hvor hårdt vandet er.

  • Meget blødt: < 4 °dH
  • Blødt: 4 – 8 °dH
  • Middelhårdt: 8 – 12 °dH
  • Temmelig hårdt: 12 – 18 °dH
  • Hårdt: 18 – 24 °dH
  • Meget hårdt: 24 – 30 °dH
  • Særdeles hårdt: > 30 °dH

Du kan finde ud af, hvor hårdt vandet er i dit område på GEUS’s hjemmeside.

Spørgsmål om garanti, service og tryghed

Det unikke serienummer for dit anlæg finder du på klistermærket, som sidder på forsiden af installations- og brugermanualen, som fulgte med anlægget. Du kan også finde serienummeret på bagsiden af dit blødgøringsanlæg. Produktionsåret står lige efter serienummeret.

Har du et AQA Basic-anlæg, finder du klistermærket med serienummeret inde bag ved elektronikken i venstre side set bagfra. Har du har et AQA Life-anlæg, skal du løfte den blå kappe for at komme til bagsiden. Klistermærket sidder her midt for på styreenheden.

Du kan altid booke en servicetekniker online på service.bwt.dk eller kontakte vores serviceafdeling på telefon 43 600 500 på hverdage kl. 8.00 – 16.00, hvis dit blødgøringsanlæg går i fejl eller har behov for service.

Hvis du har tegnet et tryghedsabonnement, som du betaler for, og dit anlæg er under to år, kan du få dit abonnement konverteret til et gratis abonnement ved at henvende dig på tlf. +45 43 600 500 og taste 3 for salgsafdelingen.

Du kan med 30 dages varsel ændre dit abonnement. Vi arbejder på en løsning, hvor du kan ændre eller opsige din aftale ved at logge ind på din konto. Indtil da kan du ændre eller opsige dit abonnement ved at henvende dig på e-mail bwt@bwt.dk eller tlf. +45 43 600 500.

Du kan til enhver tid med 30 dages varsel opsige dit abonnement. Vi arbejder på en løsning, hvor du kan ændre eller opsige din aftale ved at logge ind på din konto. Indtil da kan du ændre eller opsige dit abonnement ved at henvende dig på e-mail bwt@bwt.dk eller tlf. +45 43 600 500.

Når du registrerer dit BWT blødgøringsanlæg tegner du automatisk en Tryghed Plus aftale, hvor de første 2 år er gratis. Efter de 2 år vil din Tryghed Plus aftale inkl. den udvidede produktgaranti automatisk blive fornyet. Ønsker du ikke længere at have en Tryghed Plus aftale, kan du når som helst ændre den til en Tryghed Basis aftale eller opsige aftalen helt med 30 dages varsel. Vi arbejder på en løsning, hvor du kan ændre eller opsige din aftale ved at logge ind på din konto. Indtil da kan du ændre eller opsige dit abonnement ved at henvende dig på e-mail bwt@bwt.dk eller tlf. +45 43 600 500.

Med begge tryghedsabonnementerne får du udvidet produktgaranti og service udførst af BWT's egne teknikere. Tryghed Plus dækker mere end Tryghed Basis og er bl.a. inklusiv gratis reservedele og ombytningsanlæg, hvis fejl ikke kan udbedres på stedet. Læs mere om tryghedsaftalerne her.

For at registrere dit anlæg skal du kende serienummeret på dit blødgørings anlæg, installationsdatoen og produktionsåret.

Hvis du registrerer dit anlæg får du to års gratis tryghedsaftale fra installationstidpunktet.

  • Udvidet produktgaranti
  • Gratis erstatningsanlæg, hvis fejl ikke kan udbedres på installationssted
  • Fri service ved eventuelle fejl på blødgøringsanlæg
  • Gratis telefonisk support (hverdage 8 – 16)
  • Gratis reservedele ved servicebesøg
  • Alle drifts- og funktionsfejl på anlægget dækket.
  • Gratis servicebesøg ved fejl på anlægget.
  • Alt arbejde udført af BWT’s serviceteknikere.